Obligatii legislative ce trebuie respectate de un magazin online

Creat sau actualizat in 13 mai 2010 , de Webecom

Legislatie comert electronicDaca detineti sau doriti sa va deschideti un magazin electronic aveti nevoie sa cunoasteri anumite detalii care va pot scuti de eventuale amenzi nedorite.

Trebuie sa modific actele firmei pentru a vinde pe Internet?
In primul rand trebuie specificat ca pentru a face comert pe Internet ca firma, PFA sau orice alt organism inregistrat deja la Registrul Comertului nu este nevoie de nici o autorizatie in acest scop.
Referitor la persoanele fizice care vor sa isi deschida un magazin electronic, fara a isi mai bate capul cu actele necesare pentru firma, PFA etc , Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comerţul electronic precizeaza ca pentru a face comert in mediul virtual este obligatorie postarea in website (magazin online) a datelor de inregistrare de la Registrul Comertului, in caz contrar se va considera ca fiind contraventie. Astfel pentru a face comert electronic o persoana fizica are nevoie de o inregistrare prealabila la Registrul Comertului.

Am nevoie neaparat de inca un cod CAEN?
Exista posibilitatea de a va adauga in statutul firmei inca un cod CAEN, respectiv Codul 4791, care face referire  la comertul pe Internet. Acest cod va este util in cazul in care tranzactiile dintre dvs si client au loc in spatiul virtual, respectiv prin intermediul magazinului online.
Pentru a putea face o modificare in codul CAEN aveti nevoie de un formular special disponibil aici, pe care il veti completa si il veti depune apoi la Registrul Comertului.

Daca vand pe Internet am nevoie de casa de marcat?
Nu neaparat! Legea romaneasca  prevede obligativitatea de a emite bon fiscal persoanelor fizice care platesc cu bani lichizi.

Pentru a face incasari fara casa de marcat de la persoanele fizice aveti urmatoarele alternative:

1. Incasarea banilor prin transfer bancar

2. Incasarea banilor prin plata cu cardul

3. Incasarea banilor prin intermediul unei firme de curierat care emite chitanta in baza facturii emise de firma dumneavoastra (firma de curierat are dreptul de a incasa banii cu chitanta urmand sa transfere banii in contul dumneavoastra conform contractului)

In cazul clientilor persoane juridice puteti face incasari pe baza de factura + chitanta.

Pe scurt singurul caz in care casa de marcat este obligatorie este acela cand firma dvs face direct livrarea bunului sau serviciului catre un client persoana fizica.

Am nevoie de contract semnat cu fiecare client in parte pentru serviciile prestate?
Nu este nevoie de un contract semnat cu fiecare client in parte. Legislatia din domeniu permite existenta unui contract general, prezent la vedere in magazin (de cele mai multe ori sub forma de „Termeni si Conditii”).
In principiu acest contract trebuie sa contina clauze privind modalitatea de comanda, obligatiile partilor, drepturile partilor, modalitatea de livrare, modalitatea de plata si termenul admis  pentru restituirea produselor, conf. Legii nr. 365/2002 acest termen este de 10 zile de la livrarea produsului.
Contractul va fi considerat valid si semnat de parti in momentul in care beneficiarul se angajeaza in achizitionarea de bunuri din magazinul dvs, astfel nu va mai fi nevoie sa semnati alte acte suplimentare.

Ce trebuie sa contina magazinul meu pentru a evita sanctiuni din partea organelor de control?
1.Numele dvs (in cazul pfa) sau al firmei care desfasoara activitate economica prin intermediul magazinului, datele complete de identificare  (CIF, Nr.Reg/com) – In cazul clientilor nostri afisam aceste date pentru fiecare magazin online creat.

2.Tarifele aferente pentru produsele sau serviciile expuse la vanzare.

3. Pentru a va desfasura fara probleme activitatile de comert electronic aveti nevoie si de o autorizatie de la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Dvs deveniti operator de date cu caracter personal in momentul in care cereti clientilor dvs sa completeze formularul de inscriere in magazin in vederea finalizarii comenzii. Astfel pentru a avea o evidenta a tuturor acestor operatori si pentru a preveni eventuale incidente nedorite, statul roman cere inregistrarea si autorizarea magazinului dvs la Autoritatea mentionata mai sus. Pentru a va obtine aceasta autorizatie faceti click aici si urmariti indicatiile. Notificarea catre Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal este gratuita!

4. ANCOM, Art 30 alin 1 din lege prevede ca infractiunile pot fi constatate de catre toate autoritatile competente (incluzand Garda Financiara).
Conform Ordinul ANPC nr. 433/2009, art 3 „Operatorii economici care administreaza site-uri de e-commerce (comert electronic) sunt obligati sa prezinte pe prima pagina a site-ului (home page) un link catre adresa oficiala de web a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor: www.anpc.gov.ro”. Astfel daca aveti un magazin online aveti obligatia de a posta pe prima pagina a magazinului dvs link-ul catre pagina web a ANPC. In acest ordin nu sunt prevazute sanctiunile care apar in urma nerespectarii acestui ordin. Tot in acest ordin nu sunt stipulate forma de prezentare (culoarea, marimea fontului etc) a acestui link. In cazul clientilor nostri afisam aceste date pentru fiecare magazin online creat.

Despre Webecom

Suntem o echipa tanara si pasionata de lumea online, compusa din: programatori, web designeri, specialisti marketing si economisti. Suntem mereu in cautarea unor noi proiecte si provocari.

Etichete: , , , , , , ,

  1. teo ilea spune:

    Va salut cu respect!.Nu sunt lamurit inca,legea asta,Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 este valabila in forma initiala(cum a aparut)sau a suportat modificari ulterioare.Ma refer ca daca vand produse pe platforme comerciale online de tip;OLX,OKAZII,PUBLI 24 etc sau chiar magazin online propriu,trebuie ori nu, casa de marcat?daca aceste tranzactii se fac exclusiv prin contul bancar iar livrare produselor se face prin curier insotite de factura si rambursul platii prin cont colector de catre curier.

  2. Ana Maria spune:

    Buna ziua,

    In cazul produselor alimentare comercializate online trebuie specificat termenul de expirare? Daca am produse care expira in 60 zile si vreau sa fac promotie cu ele trebuie sa fac vreo specificare?

    Multumesc.

  3. Alin Hasmasan spune:

    Buna seara, as dori sa vă întreb dacă achiziționez un produs de la un magazin online, și nu sunt mulțumit de acel produs și doresc să-l returnez, obligația plății curierului pentru retur îmi revine mie sau vânzătorului?
    Dacă nu am postat unde trebuie îmi cer scuze.Multumesc.

  4. Ganescu Monica spune:

    Buna seara, revin cu o intrebare. Trebuie etichete in limba romana pe toate produsele(cosmetice si obiecte casnice) sau e suficienta descrierea pe site a produsului?
    Multumesc!

    • Echipa Webecom spune:

      Buna ziua,

      Va sfatuim sa studiati legea in functie de specificul activitaii sau sa apelati la un consilier jurdic.

      O zi frumoasa!

  5. Ganescu Monica spune:

    Buna ziua,
    Va rog sa mi spuneti daca pt un magazin on line cu produse cosmetice si casnice trebuie traducerea in limba romana. Daca da, pe toate produsele?
    Multumesc!

    • Echipa Webecom spune:

      Buna ziua,

      Daca va adresati pieteti din Romania, este recomandata limba romana pentru a sa se indexeze mai bine in motoarele de cautare. Da, ar fi bine pentru toate produsele.

      O zi frumoasa!

  6. Adi spune:

    Buna seara si multumesc pentru raspuns!

    #Numai in cazul in care doriti sa achizitionati un magazin online, trebuie sa aveti firma.# @ adica va referiti la faptul privind achizitia temei, softului, licentei, a unor module ?

    Multumesc de rapsuns,

    • Echipa Webecom spune:

      Buna ziua,

      Problema nu este in ceea ce priveste achizitionarea temei, softului, licentei, modulelor, etc, ci in privinta activitatilor comerciale in sine (fiind necesara o firma sau p.f.a).

      Echipa Webecom

  7. Adi spune:

    buna seara,

    pentru un magazin online domeniul trebuie cumparat pe firma (firma exista deja) sau merge cumparat si pe persoana fizica si se poate folosi asa ?

    multumesc de raspuns,

    • Echipa Webecom spune:

      Buna ziua,

      Domeniul poate fi achizitionat atat pe persoana fizica, cat si pe persoana juridica. Numai in cazul in care doriti sa achizitionati un magazin online, trebuie sa aveti firma.

      Echipa Webecom

  8. Ioan spune:

    Buna ziua,

    Am o nelamurire, pentru o firma care detine un site de e-commerce, este obligatorie inscrierea acestui site pe ANSPDCP, pe situl www.dataprotection.ro? De asemenea imi puteti da un link catre legea in care se specifica acest lucru?

  9. Militaru Ecaterina spune:

    Buna ziua. eu sunt interesata sa deschid un tip de e-commerce gen SelfPaySelf, care include reancarcari telefonice, biletarie, insa si divertisment, asa numitele jocuri promotionale(jocuri tip casino), cu terminal touchscreen, aparatul dispune de acc.bacnote si chitanta cu cod de bare. Insa nu doresc sa fie inclus in jocuri de noroc, doresc sa lucrez dupa normativa europeana din 200, punctul 16 si n. 31 care prevede perfect legal in toate tarile din UE.
    acesta este firma din Italia cu care doresc sa fac un parteneriat in Romania. https://spspoint.com/index.php

    INSA DORESC SA STIU CUM POT OBTINE O LICENTA SAU AUTORIZATIE IN ROMANIA, PENTRU E-COMMERCE SI PASII CARE TREBUIE URMATI, MENTIONEZ CA AM O FIRMA DE CCA. 3 ANI INSA FARA ACTIVITATE.
    VA MULTUMESC ANTICIPAT PENTRU UN EVENTUAL RASPUNS.

  10. Vasile spune:

    Buna ziua,

    As vrea sa-mi fac un site online cu livrare alimente la domiciliu.
    Va rog sa-mi comunicati de ce acte am nevoie sa incep aceasta afacere.

    Cu stima,
    Vasile

  11. Stoica spune:

    Am si eu o intrebare: Daca vreau sa fac un magazin online
    exclusiv pentru persoane juridice, mai am nevoie sa ma inregistrez
    la anspdcp?? Mentionez ca nu lucrez cu persoane fizice, numai cu
    firme srl…sa….pfa multumesc!

    • admin spune:

      Buna ziua,

      Noi va recomandam sa va inregistrati, mai ales ca aceasta inregistrare este gratuita. Chiar daca nu lucrati cu persoane fizice, este posibil sa vi se furnizeze si date cu caracter personal, de exemplu cnp-ul care va fi scris pe factura sau adresa de email personala, nu cea a firmei.

  12. admin spune:

    Cu mare placere, facem tot ce putem sa ne informam clientii!
    Oferta noastra de magazin online o puteti gasi aici http://www.webecom.ro/magazine-online/pret-realizare-magazin/ .

    O zi buna,
    Echipa Webecom

  13. Alexandra spune:

    Multumesc, atunci pot lasa si numele siteului respectiv sa fie legal.

    As dori o oferta de preturi pentru un magazin online complex daca se poate.
    Scuzati-ma daca nu postez unde trebuie.

  14. Alexandra spune:

    Buna ziua,

    As vrea sa-mi descid un magazin online si nu sunt lamurita cu anumite chestii.
    Pot descide un Magazin online cu diverse produse pe o forma „PFA”? Urmatoarea intrebare: daca s-a construit magazinul online, cu alt nume, si firma este PFA pot folosi numele normal a magazinului online sau im pot denumi si PFA-ul? Cum este AF-ul si SRL-urile.
    As dori o oferta de preturi pentru un magazin online complex daca se poate.
    O zi buna!

    • admin spune:

      Buna ziua,

      Pfa-ul se va numi dupa numele dumneavoastra.
      Magazinul poate sa aiba alt nume, este recomandat sa fie ori un nume generic ori in nume inregistrat la OSIM, ca sa nu aveti probleme pe termen lung!

      Cu stima,
      Echipa Webecom

  15. Mihai spune:

    Pentru serivcii de gazduire web … daca plata se face prin procesator de plati online …e necesar emitere bon fiscal?

    Email-ul (corespondeta) se incadreaza in exceptia de la emitere bon-fiscal de mai jos

    Art. 2. – Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1):
    k) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;

    Ma gandesc ca prin email trimiti datele de access.

  16. Cristian Radulescu spune:

    Cred ca ar trebui sa rectificati articolul de mai sus cu privire la obligatia utilzarii caselor de marcat. Din 2008 sau chiar de dinainte se impune obligatia utilizarii caselor de marcat si emiterea bonurilor fiscale in cazul sumelor incasate prin banca. Nu cred ca este nevoie sa inducem in eroare pe cei ce citesc si de ghideaza dupa astfel de materiale. Sunt si pozitie oficiale ale MFP si ANAF in sensul asta.

    Cu stima,
    Cristian Radulescu
    Consultant Fiscal

    • admin spune:

      Buna ziua,
      Este vorba de comertul online, nu despre cel din retail (Unde intradevar se emite bon fiscal).
      Nu sunt consultant fiscal dar in acest caz, daca se emite factura fiscala si plata este incasata online sau cu chitanta de colectare de la curier, nu cred ca este cazul unui bon fiscal.

      Din cate stiu, bonul fiscal se foloseste doar pentru platile facute cash la punctul vanzarii.

      O zi buna,
      Valentin Manescu

Comenteaza: